Maandag to vrijdag : 8:30 - 17:00

e-Facturatie: Een tolerantieperiode gedurende de eerste drie maanden van 2026

11/12/2025 - Gepubliceerd door : FiduPress < Terug e-Facturatie: Een tolerantieperiode gedurende de eerste drie maanden van 2026

Al maanden, en voor sommigen zelfs jaren, waarschuwen accountants en IT-specialisten, bereiden ze bedrijven voor en installeren ze de nodige tools om de overgang naar e-facturatie zo vlot mogelijk te laten verlopen. De software, de PEPPOL-koppelingen, de workflows en de begeleidingen waren tijdig beschikbaar.

Het is daarom jammer dat deze sterke samenwerking niet tot een hogere graad van adoptie heeft geleid vóór de wettelijke deadline. Hopelijk blijft de aangekondigde overgangsperiode effectief beperkt tot drie maanden, want een verdere verlenging zou de positieve effecten van e-facturatie ondermijnen.

We hebben eerder al nieuwsberichten gepubliceerd over de vele voordelen van elektronische facturatie.

👉 We raden u aan om zo snel mogelijk uw accountant en/of IT-partner per e-mail te contacteren, zodat zij uw aansluiting kunnen plannen.

Een belangrijke mijlpaal op 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 worden Belgische btw-plichtige ondernemingen verplicht om gestructureerde elektronische facturen uit te wisselen. Ondertussen hebben al meer dan een half miljoen bedrijven de stap gezet, en elke week versnelt de adoptie. Voor veel ondernemingen zal de overgang relatief eenvoudig verlopen.

Drie maanden tolerantie zonder sancties

Om rekening te houden met mogelijke technische kinderziektes voorziet de FOD Financiën een tolerantieperiode van januari tot maart 2026.

Tijdens deze periode worden geen sancties opgelegd voor inbreuken die uitsluitend verband houden met de nieuwe verplichting, op voorwaarde dat de onderneming kan aantonen dat zij tijdig en redelijkerwijs de nodige stappen heeft gezet.

Welke inbreuken vallen onder de tolerantie?

Enkel inbreuken die rechtstreeks verband houden met de nieuwe e-facturatieplicht:

  • De onderneming beschikt nog niet over de technische middelen om gestructureerde elektronische facturen te verzenden of te ontvangen (bijvoorbeeld bij self-billing).
  • De onderneming kan nog geen geldige elektronische facturen verzenden omdat haar eigen systeem of dat van een dienstverlener nog niet volledig klaar is.

In die gevallen moet de onderneming uiteraard blijven factureren via een alternatief formaat.

Waarom deze voorwaarde “tijdig en op redelijke wijze”?

Het doel is tweeledig:

  1. Ondernemingen die hun best hebben gedaan de kans geven om zich zonder sancties in regel te stellen.
  2. Achterblijvers motiveren om zich zo snel mogelijk aan te passen.

Elke situatie wordt individueel beoordeeld. Er komt geen algemeen uitstel, om alle bedrijven en softwarepartners die wel tijdig klaar waren niet te benadelen.

Een transitie die wederkerigheid vereist

E-facturatie werkt optimaal als alle partijen facturen correct kunnen verzenden en ontvangen.

Hoe groter de adoptie, hoe vlotter de transitie en hoe sneller de voordelen voelbaar worden.

Bron

Terug