VAA stijgt opnieuw sterk in 2023
18/12/2022 - Gepubliceerd door : FiduPress < Terug
De CO2-referentiewaarden voor het VAA in 2023 zijn eindelijk bekend. Deze waarden – die binnenkort officieel worden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad – dalen (sterk). Dit komt omdat de regering ervoor gekozen heeft om te werken met de gemiddelde NEDC CO2-waarden, die sterk gedaald zijn. Dit ondanks het feit dat niet alle auto’s nu een NEDC-waarde op hun certificaat van overeenstemming vermelden. Als gevolg van dit alles zal het VAA in 2023 toenemen. En niet zomaar een beetje! Zo bereken je het VAA van je bedrijfswagen in 2023.
In 2022 bedroegen de CO2-referentiewaarden 91 gram voor benzinewagens (en ook voor CNG, LPG, hybrides en plug-in benzinehybrides) en 75 gram voor dieselauto’s (en plug-in dieselhybrides).
Voor 2023 nemen deze referentiewaarden sterk af: 82 gram voor benzineauto’s en 67 gram voor dieselauto’s.
Voorlopig is het minimale VAA-bedrag nog niet bekend.
Ter herinnering: de berekeningsformules
- Diesel :
Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 – 67) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
- Benzine, full hybrid, fake hybrids, LPG en CNG:
Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2-82) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
- Elektrisch/waterstof & ‘echte’ plug-in hybrides (diesel en benzine):
Catalogusprijs x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
NEDC, WLTP … welke CO2-waarde kiezen voor de berekening van het VAA (en de aftrekbaarheid)? Even herlezen …
Welke catalogusprijs?
De catalogusprijs is prijs van het voertuig dat als nieuw aan een particulier wordt verkocht, inclusief opties en daadwerkelijk betaalde BTW. Er wordt geen rekening gehouden met kortingen, reducties of gratis opties.
Welke leeftijdscoëfficiënt?

Voorbeelden om de impact te meten
1. Dieselwagen – Catalogusprijs: 30.000 euro (incl BTW en opties, zonder kortingen) ingeschreven in januari 2022 en een CO2-uitstoot van 99 gram. In 2022 is de leeftijdscoëfficiënt dus 1. In 2023 zal die 0,94 zijn.
Het VAA in 2022:
30.000 x [5,5 + ((99 – 75) x 0,1)] % x 6/7 x 1 = 2.031,43 €/jaar
Het VAA in 2023:
30.000 x [5,5 + ((99 – 67) x 0,1)] % x 6/7 x 0,94 = 2.102,91 €/jaar
Voor dezelfde dieselauto die in 2023 nieuw is aangeschaft, is het VAA:
30.000 x [5,5 + ((99 – 67) x 0,1)] % x 6/7 x 1 = 2.237,14 €/jaar
2. Nemen we een ander voorbeeld van een benzinewagen die 30.000 euro kost (inclusief BTW en opties, exclusief kortingen) en die in januari 2022 is ingeschreven en 120 gram CO2 uitstoot. In 2022 is de leeftijdscoëfficiënt dus 1 en in 2023 zal deze 0,94 zijn.
Het VAA in 2022:
30.000 x [5,5 + ((120-91) x 0,1)] % x 6/7 x 1 = 2.160 €/jaar
Het VAA in 2023:
30.000 x [5,5 + ((120-82) x 0,1)] % x 6/7 x 0,94 = 2.247,94 €/jaar
Voor dezelfde benzinewagen die in 2022 nieuw is gekocht, is het VAA:
30.000 x [5,5 + ((120-82) x 0,1)] % x 6/7 x 1 = 2.391,43 €/jaar
Voor elektrische auto’s verandert er niets, aangezien er bij de berekening van het VAA geen rekening wordt gehouden met de CO2-referentiewaardenc. Alleen de leeftijdscoëfficiënt verandert het bedrag van het VAA. Bovendien gaat het naar beneden.
Welke verworpen uitgaven voor de werkgever?
- De werknemer betaalt zelf de brandstof voor zijn privé verplaatsingen:
- Verworpen uitgaven: 17%
- De werkgever komt tussen in de brandstof voor privé verplaatsingen:
- Verworpen uitgaven: 40%
Terug![]()