Maandag to vrijdag : 8:30 - 17:00

Vergroening van het wagenpark

01/08/2022 - Gepubliceerd door : FiduPress < Terug Vergroening van het wagenpark

Geschreven door Els Vanderhaegen

De vergroening van het wagenpark staat al een tijdje hoog op de politieke agenda. Logisch. Vanaf 2026 krijgen enkel elektrische bedrijfswagens nog een fiscaal voordeel toegekend.

Ontdek hier alle do’s en don’ts voor de vergroening van het wagenpark...

Nieuwe fiscale aftrekbaarheid voor bedrijfswagens

Voor alle benzine- en dieselauto’s aangeschaft tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 daalt de fiscale aftrekbaarheid om uiteindelijk in 2028 tot nul herleid te worden.

Bovendien is vanaf het aanslagjaar 2026 de huidige minimale aftrekbaarheidspercentages van 50 % (of 40 % voor een wagen met een CO²-uitstoot boven 200 g/km) niet meer toepasselijk.

We illustreren met een voorbeeld. We vergelijken de fiscale aftrekbaarheid bij een Volvo XC40 diesel met T2 motor en manuele versnellingsbak aangekocht voor 01 juli 2023 en hetzelfde exemplaar aangekocht na 01 juli 2023

VOLVO XC40* aangekocht voor 1/7/2023VOLVO XC40 aangekocht vanaf 1/7/2023
Aftrekbaarheid:
2023: 40 %
2024: 40 %
2025: 40 %
2026: 40 %
2027: 40 %
2028: 40 %
Aftrekbaarheid:
2023: 40 %
2024: 40 %
2025: 18,5 %
2026: 18,5 %
2027: 18,5 %
2028: 0 %
Voorbeeld: 1.000 EUR autokosten in 2025 
Aftrek in de Vennootschapsbelasting = 400 EUR
Fiscaal voordeel = 100 EUR (400 EUR X 25 % tarief Vennootschapsbelasting)
Voorbeeld: 1.000 EUR autokosten in 2025 
Aftrek in de Vennootschapsbelasting = 185 EUR
Fiscaal voordeel = 46,25 EUR (185 EUR X 25 % tarief Vennootschapsbelasting)

Meer over de afschaffing fiscale voordelen van benzine- en dieselauto’s? Raadpleeg ons Lex4You artikel over het Regeerakkoord.

Tijdig investeren in een groene wagen

Afhankelijk van het merk variëren wachttijden voor auto’s tussen 6 maanden en 2,5 jaar.Voor elektrische wagens moet je soms nog langer geduld uitoefenen. Hoe dat komt? De pandemie en de oorlog in Oekraïne gooien roet in het eten. Maar ook: de Europese Green Deal geldt voor heel Europa. Elk land neemt maatregelen om de CO2-uitstoot met 55% te doen dalen tegen 2030.

Bovendien zijn auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035 helemaal verboden. En dus is schakelt de transitie naar groene mobiliteit in alle Europese landen een paar versnellingen hoger. Alleen betekent dat wel dat de autofabrikanten de vraag niet meer kunnen bijbenen en klanten moeten wachten. Sommige fabrikanten kiezen zelfs 100% voor elektrificatie.

U moet niet aarzelen om te investeren in een groen wagenpark.

Laadpalen en/of thuisbatterijen?

Zeg je elektrische wagen, dan zeg je ook laadpalen. Investeert u alleen in oplaadfaciliteiten op de bedrijfsparkeerplaats? En/of vergoedt hij of zij een thuisbatterij bij de werknemers. De fiscus voorziet ook hier voordelen met de verhoogde kostenaftrek voor laadpalen. Zo worden de afschrijvingen verhoogd tot:

  • 200% voor wie investeert van 1 september 2021 tot en met 31 december 2022*
  • 150% voor wie investeert van 1 januari 2023 tot en met 31 augustus 2024

*Door de lange leveringstermijn van laadstations zou deze termijn verlengd worden tot 31 maart 2023. 

Investeren in een duidelijke carpolicy

Investeer je in elektrische wagens, dan komen er veer administratieve formaliteiten bij kijken. Vaak anders dan je gewend bent. Het is belangrijk dat u op dit punt een transparant beleid ontwikkelt. Daarom hebben we een carpolicy specifiek voor elektrische wagens ontwikkeld

Onze tip: bewaar alle documenten. Waarom dit zo belangrijk is? De fiscus heeft deze nodig om de gevolgen van de fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit voor de schatkist te evalueren.

En dan zijn er ook nog de verzekeringen. In welke mate moet U deze aanpassen? Neem op voorhand al deze administratieve formaliteiten met hem door.

(plug-in) Hybride of elektrische wagen?

Twijfelt u tussen een hybride (plug-in) auto en een elektrische auto? Dan geeft de Total Cost of Ownership (TCO) de doorslag. Deze TCO omvat niet alleen de aankoopprijs, maar ook de kosten van onderhoud, banden, verbruik, reparaties …en zaken zoals de fiscale aftrekbaarheid. Je ziet: Om de TCO van het wagenpark te berekenen, moet u eerst al deze essentiële componenten duidelijk in kaart brengen.

Eén ding is zeker: de TCO’s van klassieke brandstofmotoren nemen blijvend toe. Een hybride auto kan een interessant alternatief zijn, op voorwaarde dat u een polis op maat uitwerkt. Let zeker op met hybride wagens die amper geladen worden. Zij verbruiken minstens 25 procent meer dan een klassieke wagen met een verbrandingsmotor. Als u weet dat het brandstoftekort een belangrijk onderdeel is van de totale eigendomskosten, is deze keuze financieel niet belangrijk.

Transitie naar groen wagenpark?

Er komt dus heel wat bij kijken bij de transitie naar groene mobiliteit. Er moeten belangrijke keuzes worden gemaakt.

  • Volledige elektrificatie of gedeeltelijk
  • Laadpalen of thuisbatterijen
  • Welke verzekeringen nodig …

Bron

Terug